Τα επόμενα δύσκολα βήματα του προσυμφώνου της Μάλτας

Τα επόμενα δύσκολα βήματα του προσυμφώνου της Μάλτας

07:05 | 11 Απρ. 2017 Τελευταία ανανέωση 07:11 | 11 Απρ. 2017

Το κεφάλαιο του χρέους, μαζί με το ύψος και τη διάρκεια των μεταμνημονιακών πλεονασμάτων, γίνονται το νέο στοίχημα στο πόκερ Αθήνας – δανειστών μετά το προσύμφωνο της Μάλτας.

Η διαμόρφωση των τελικών θέσεων όλων των πλευρών δεν αναμένεται πριν από την εαρινή σύνοδο του ΔΝΤ από τις 21 έως τις 23 Απριλίου στην Ουάσιγκτον, ενώ με βάση το καλό σενάριο ο ορίζοντας της τελικής, συνολικής συμφωνίας παραμένει στο Eurogroup της 22ας Μαίου.

Τα επόμενα δύσκολα βήματα του προσυμφώνου της Μάλτας

07:05 | 11 Απρ. 2017 Τελευταία ανανέωση 07:11 | 11 Απρ. 2017

Το κεφάλαιο του χρέους, μαζί με το ύψος και τη διάρκεια των μεταμνημονιακών πλεονασμάτων, γίνονται το νέο στοίχημα στο πόκερ Αθήνας – δανειστών μετά το προσύμφωνο της Μάλτας.

Η διαμόρφωση των τελικών θέσεων όλων των πλευρών δεν αναμένεται πριν από την εαρινή σύνοδο του ΔΝΤ από τις 21 έως τις 23 Απριλίου στην Ουάσιγκτον, ενώ με βάση το καλό σενάριο ο ορίζοντας της τελικής, συνολικής συμφωνίας παραμένει στο Eurogroup της 22ας Μαίου.

Ωστόσο, οι παρασκηνιακές διαπραγματεύσεις και οι εκατέρωθεν προειδοποιητικές βολές που έχουν ήδη ξεκινήσει δείχνουν νέο πεδίο τριβών μεταξύ Αθήνας και άξονα Σόιμπλε – τριβών, που προδιαγράφει η επιμονή του γερμανού υπουργού Οικονομικών για πλεονάσματα 3,5% σε βάθος αρκετών ετών μετά το 2018 αλλά και η προειδοποίησή του ότι πρέπει πρώτα να ψηφιστούν οι περικοπές σε συντάξεις αφορολόγητο και μετά να ανοίξει η συζήτηση για το χρέος.

Υψηλά πλεονάσματα για πέντε χρόνια

Σύμφωνα με πληροφορίες από την ελληνική πλευρά, αλλά και από κοινοτικές πηγές, το Βερολίνο επιμένει να διατηρηθεί ο στόχος για πλεόνασμα 3,5% τουλάχιστον για διάστημα μιας πενταετίας, δηλαδή έως και το 2022. Το σενάριο που αντιπροτείνεται, κυρίως από κοινοτικούς παράγοντες, ως φόρμουλα συμβιβασμού περιορίζει την πενταετία σε τριετία, δηλαδή προβλέπει πλεονάσματα 3,5% έως και το 2020, αυτή τη στιγμή ωστόσο δείχνει να έχει περιορισμένες πιθανότητες να περάσει από το «τείχος» του Βερολίνου.

Και οι δύο εκδοχές, άλλωστε, θεωρούνται εξαιρετικά φιλόδοξες από το ΔΝΤ, γεγονός που περιπλέκει ακόμη περισσότερο την κατάσταση.

Καταλυτικό ρόλο στις τελικές αποφάσεις για τα πλεονάσματα θα παίξουν τα οριστικά στοιχεία για την ελληνική οικονομία και τη δημοσιονομική απόδοση του 2016 που αναμένεται να ανκοινωθούν κατ’ αρχάς από την ΕΛΣΤΑΤ στις 21 Απριλίου και να επικυρωθούν – για όλες τις χώρες της ευρωζώνης – από την Eurostat στις 24 του μήνα.

Πρόκειται για τις κρίσιμες ημέρες κατά τις οποίες άπαντες οι πρωταγωνιστές – συμπεριλαμβανομένων του Ευκλείδη Τσακαλώτου και του Βόλφγκανγκ Σόιμπλε – θα βρίσκονται στην Ουάσιγκτον και τη σύνοδο του ΔΝΤ, ενώ αμέσως μετά κατά την πιο ρεαλιστική εκδοχή αναμένεται και η επιστροφή των θεσμών στην Αθήνα.

Μοσκοβισί: Πάνω από 3% το πλεόνασμα του 2016

Tόσο η ελληνική πλευρά, όσο και η Κομισιόν, πάντως, ποντάρουν στην υπεραπόδοση της ελληνικής οικονομίας – μια υπεραπόδοση, που ο ίδιος ο επίτροπος Πιερ Μοσκοβισί προσδιόρισε σε πλεόνασμα τουλάχιστον 3% του ΑΕΠ για το 2016, με ανάρτησή του στο προσωπικό του blog. Ο Πιερ Μοσκοβισί επανέλαβε και την εκτίμηση ότι θα επιτευχθούν οι στόχοι για πλεόνασμα 1,75% το 2017 και 3,5% το 2018.

Οι τελικές αποφάσεις για τους στόχους των πλεονασμάτων θα καθορίσουν, σε μεγάλο βαθμό, και την «δοσολογία» των μέτρων ελάφρυνσης του χρέους, με το Βερολίνο πάντως να δείχνει και πάλι πρόθεση μετάθεσης της σχετικής συζήτησης μετά τις γερμανικές εκλογές, παρά τη συμφωνία του Eurogroup της Μάλτας.

Ο «διάλογος» Σόιμπλε – Μαξίμου για το χρέος

Ενδεικτικό αυτών των προθέσεων είναι το χθεσινό μήνυμα Σόιμπλε ο οποίος, δια του εκπροσώπου του, προειδοποίησε ότι πρώτα πρέπει να ψηφιστούν τα περιοριστικά δημοσιονομικά μέτρα και μετά να ανοίξει το κεφάλαιο του χρέους.

Απαντώντας, κύκλοι του Μαξίμου υπενθύμισαν τον «οδικό χάρτη της Μάλτας» ο οποίος, όπως σημειώνουν έχει ως εξής:

1. Ολοκλήρωση της τεχνικής συμφωνίας (SLA) που περιλαμβάνει τις εντός προγράμματος μεταρρυθμίσεις καθώς και τα θετικά και αρνητικά μέτρα για τα έτη 2019 και 2020.

2. Συγκεκριμενοποίηση σε προσεχές Eurogroup των μεσοπρόθεσμων μέτρων για το χρέος τα οποία όπως έχει πολλάκις διευκρινιστεί θα εφαρμοστούν μετά το τέλος του προγράμματος (Σεπτέμβριος 2018). Η συγκεκριμενοποίηση των μέτρων για το χρέος τώρα είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την συμμετοχή του ΔΝΤ στο πρόγραμμα καθώς πρέπει να ληφθούν υπόψη ώστε να υπάρξει θετική μελέτη βιωσιμότητας του χρέους από τις τεχνικές ομάδες του ΔΝΤ. Η θετική μελέτη βιωσιμότητας του χρέους είναι απαραίτητη ώστε να μπορεί το ΔΣ του Ταμείου να εγκρίνει συμμετοχή στο ελληνικό πρόγραμμα.

3. Μετά την εφαρμογή των μεσοπρόθεσμων μέτρων για το χρέος (Σεπτέμβρης 2018) θα εφαρμοστούν και τα μέτρα και τα αντίμετρα που προβλέπει η συμφωνία της Μάλτας (01.01.2019).

«Αυτός είναι ο οδικός χάρτης και δεν αμφισβητείται από κανέναν: Ούτε από τον κ. Β. Σόιμπλε, ο οποίος αυτήν ακριβώς τη συμφωνία περιέγραψε και στις σημερινές δηλώσεις του» επεσήμαναν χαρακτηριστικά οι ίδιες πηγές, σε έναν νέο γύρο του μπρα ντε φερ που προδιαγράφει και τη δυσκολία των τελευταίων βημάτων προς την ολοκλήρωση της συμφωνίας…

Ωστόσο, οι παρασκηνιακές διαπραγματεύσεις και οι εκατέρωθεν προειδοποιητικές βολές που έχουν ήδη ξεκινήσει δείχνουν νέο πεδίο τριβών μεταξύ Αθήνας και άξονα Σόιμπλε – τριβών, που προδιαγράφει η επιμονή του γερμανού υπουργού Οικονομικών για πλεονάσματα 3,5% σε βάθος αρκετών ετών μετά το 2018 αλλά και η προειδοποίησή του ότι πρέπει πρώτα να ψηφιστούν οι περικοπές σε συντάξεις αφορολόγητο και μετά να ανοίξει η συζήτηση για το χρέος.

Υψηλά πλεονάσματα για πέντε χρόνια

Σύμφωνα με πληροφορίες από την ελληνική πλευρά, αλλά και από κοινοτικές πηγές, το Βερολίνο επιμένει να διατηρηθεί ο στόχος για πλεόνασμα 3,5% τουλάχιστον για διάστημα μιας πενταετίας, δηλαδή έως και το 2022. Το σενάριο που αντιπροτείνεται, κυρίως από κοινοτικούς παράγοντες, ως φόρμουλα συμβιβασμού περιορίζει την πενταετία σε τριετία, δηλαδή προβλέπει πλεονάσματα 3,5% έως και το 2020, αυτή τη στιγμή ωστόσο δείχνει να έχει περιορισμένες πιθανότητες να περάσει από το «τείχος» του Βερολίνου.

Και οι δύο εκδοχές, άλλωστε, θεωρούνται εξαιρετικά φιλόδοξες από το ΔΝΤ, γεγονός που περιπλέκει ακόμη περισσότερο την κατάσταση.

Καταλυτικό ρόλο στις τελικές αποφάσεις για τα πλεονάσματα θα παίξουν τα οριστικά στοιχεία για την ελληνική οικονομία και τη δημοσιονομική απόδοση του 2016 που αναμένεται να ανκοινωθούν κατ’ αρχάς από την ΕΛΣΤΑΤ στις 21 Απριλίου και να επικυρωθούν – για όλες τις χώρες της ευρωζώνης – από την Eurostat στις 24 του μήνα.

Πρόκειται για τις κρίσιμες ημέρες κατά τις οποίες άπαντες οι πρωταγωνιστές – συμπεριλαμβανομένων του Ευκλείδη Τσακαλώτου και του Βόλφγκανγκ Σόιμπλε – θα βρίσκονται στην Ουάσιγκτον και τη σύνοδο του ΔΝΤ, ενώ αμέσως μετά κατά την πιο ρεαλιστική εκδοχή αναμένεται και η επιστροφή των θεσμών στην Αθήνα.

Μοσκοβισί: Πάνω από 3% το πλεόνασμα του 2016

Tόσο η ελληνική πλευρά, όσο και η Κομισιόν, πάντως, ποντάρουν στην υπεραπόδοση της ελληνικής οικονομίας – μια υπεραπόδοση, που ο ίδιος ο επίτροπος Πιερ Μοσκοβισί προσδιόρισε σε πλεόνασμα τουλάχιστον 3% του ΑΕΠ για το 2016, με ανάρτησή του στο προσωπικό του blog. Ο Πιερ Μοσκοβισί επανέλαβε και την εκτίμηση ότι θα επιτευχθούν οι στόχοι για πλεόνασμα 1,75% το 2017 και 3,5% το 2018.

Οι τελικές αποφάσεις για τους στόχους των πλεονασμάτων θα καθορίσουν, σε μεγάλο βαθμό, και την «δοσολογία» των μέτρων ελάφρυνσης του χρέους, με το Βερολίνο πάντως να δείχνει και πάλι πρόθεση μετάθεσης της σχετικής συζήτησης μετά τις γερμανικές εκλογές, παρά τη συμφωνία του Eurogroup της Μάλτας.

Ο «διάλογος» Σόιμπλε – Μαξίμου για το χρέος

Ενδεικτικό αυτών των προθέσεων είναι το χθεσινό μήνυμα Σόιμπλε ο οποίος, δια του εκπροσώπου του, προειδοποίησε ότι πρώτα πρέπει να ψηφιστούν τα περιοριστικά δημοσιονομικά μέτρα και μετά να ανοίξει το κεφάλαιο του χρέους.

Απαντώντας, κύκλοι του Μαξίμου υπενθύμισαν τον «οδικό χάρτη της Μάλτας» ο οποίος, όπως σημειώνουν έχει ως εξής:

1. Ολοκλήρωση της τεχνικής συμφωνίας (SLA) που περιλαμβάνει τις εντός προγράμματος μεταρρυθμίσεις καθώς και τα θετικά και αρνητικά μέτρα για τα έτη 2019 και 2020.

2. Συγκεκριμενοποίηση σε προσεχές Eurogroup των μεσοπρόθεσμων μέτρων για το χρέος τα οποία όπως έχει πολλάκις διευκρινιστεί θα εφαρμοστούν μετά το τέλος του προγράμματος (Σεπτέμβριος 2018). Η συγκεκριμενοποίηση των μέτρων για το χρέος τώρα είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την συμμετοχή του ΔΝΤ στο πρόγραμμα καθώς πρέπει να ληφθούν υπόψη ώστε να υπάρξει θετική μελέτη βιωσιμότητας του χρέους από τις τεχνικές ομάδες του ΔΝΤ. Η θετική μελέτη βιωσιμότητας του χρέους είναι απαραίτητη ώστε να μπορεί το ΔΣ του Ταμείου να εγκρίνει συμμετοχή στο ελληνικό πρόγραμμα.

3. Μετά την εφαρμογή των μεσοπρόθεσμων μέτρων για το χρέος (Σεπτέμβρης 2018) θα εφαρμοστούν και τα μέτρα και τα αντίμετρα που προβλέπει η συμφωνία της Μάλτας (01.01.2019).

«Αυτός είναι ο οδικός χάρτης και δεν αμφισβητείται από κανέναν: Ούτε από τον κ. Β. Σόιμπλε, ο οποίος αυτήν ακριβώς τη συμφωνία περιέγραψε και στις σημερινές δηλώσεις του» επεσήμαναν χαρακτηριστικά οι ίδιες πηγές, σε έναν νέο γύρο του μπρα ντε φερ που προδιαγράφει και τη δυσκολία των τελευταίων βημάτων προς την ολοκλήρωση της συμφωνίας…

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s